U14/U16: A különbség jó és legjobb között

Az apró részletek és az a plusz idő, amennyivel többet fektethetsz egy készség mesteri elsajátításába, sokszor az, ami elválasztja a jó játékost a legjobbaktól.

Ez gyakorlatilag minden területre igaz. Ismételj, gyakorolj, erősítsd az erősségeid, fejleszd a gyengeségeid, és jobb leszel. Különösen a sportban – és még inkább a jégkorongban. Azonban nem elég egyszerűen több időt fordítani a gyakorlásra. A legfontosabb, hogy hogyan töltöd el ezeket az extra órákat.

Dan Jablonic, az USA Hockey's American Development Model regionális menedzsere a kritikus korban lévő U14-es, U16-os korosztály számára hozta el a választ.

Önreflexió

A szakember szerint ez az első lépés. Ebben a korban a gyerekek már jó ideje jégkorongoznak. Tudniuk kell, mik az erősségeik és a gyengeségeik, mely dolgok mennek könnyen és mik nehezek számukra.

„Írj fel néhány fejlesztendő területet, majd kérd meg az edzőt vagy a játékostársaidat, hogy segítsenek tervet készíteni!”

Ezek a dolgok a felnőttek feladatai, amikor a gyerekek még kicsik. Tény, hogy később is érdemes kikérniük az edzők véleményét, de a felelősség immár az övék – és ennek természetesnek kell lennie.

„Ahogy a gyerekek elérik a 14-16 éves kort, felelősséget kell vállalniuk a saját fejlődésükért” – mondta Jablonic az ADM Kids magazinnak. „Hogyan dolgozhatok együtt az edzőmmel, hogy fejlődjek azokban a dolgokban, amikben nem vagyok elég jó?”

Fontos azonban, hogy figyelembe vegyük, hol tartanak a folyamatban, főleg a 14 éves játékosoknál, és támogassuk őket, amennyire kell. És még fontosabb, hogy minden résztvevő élvezze, amit csinál.

Ez nem házimunka! Szórakozzunk! Minden nap egy új lehetőség jobbá válni. Hogyan váljak jobbá, miközben jól is érzem magam?”

Szárazföldi edzés

A jégen kívüli edzések nagyban javíthatják a játékosok teljesítményét, azonban itt is felmerül a kérdés: oké, hogy szárazföld, de ott mi?

Jablonic olyan gyakorlatokat és emeléseket javasol, melyek magától értetődően kapcsolódnak a sporthoz.

„A szárazföldön is a jégkorongost építed, és arra összpontosítasz, hogy gyorsabb, fürgébb legyél” – mondta. „A rugalmasságról és az az alkalmazkodóképességről kell szólnia mindennek, ami a jégen való mozgáshoz kell.”

A fókusz és cél nélküli edzés legyőzi a célt.

„Egy órás edzés alatt tényleg egy órányival jobb játékos leszel?”

Ismétlés a tudás anyja – de csak ha célja van

Jablonic szerint a többletidőt úgy kell kialakítani, hogy maximalizáljuk és szimuláljuk a tényleges játékhelyzeteket.

„Mint tudjuk, ez egy nagyon gyors játék. Fontos, hogyan mozog a kezem és a testem ahhoz képest, ahogy azt fejben eldöntöm. Nem csak a koronglövés gyakorlása, hanem a mozgékonyság fejlesztése is kulcsfontosságú – gyakoroljuk a lábmunkát, az egy lábon való egyensúlyozást is közben!”

Olyan gyakorlatokat végezzünk, melyek a valódi játék során gólokhoz vezethetnek. Ezeknek a forgatókönyveknek a megalkotása jelenti a plusz munkát.

Holisztikus megközelítés

Az extra energiabefektetés azt is jelenti, hogy tudjuk, a pihenőidő is fontos.

„Ne csak a fejlődés fizikai oldalát nézzük, hanem a mentálisat is” – mondta Jablonic. „Hogyan készülsz fel a jégen kívül? Mit eszel? Mennyit iszol és mennyit pihensz? Sok olyan összetevő van, amit könnyű figyelmen kívül hagyni, pedig a holisztikus megközelítés a nyerő.”