Tippek és trükkök, hogy szeressünk tanulni

Akár kisiskolásoddal igyekszel házit megoldani, vagy középiskolás, gimnazista gyereked próbál eligazodni az iskolák új, online platformjain, vagy esetleg óvodás korban szeretnél hasznos időt tölteni gyermekeddel, a tanulás megszerettetésére mindig van alkalom. Ha otthoni környezetben elősegíted a pozitív hozzáállás kialakulását, könnyebben veszik majd a gyerekek az akadályokat az iskolában, és később, felnőttkorban is.

Fogadd el a hibákat!

Nem számít, hogy biciklizni, hokizni, olvasni vagy számolni tanultok, ami új, abban lehet hibázni, sőt kell is. Rengeteg próbálkozás, baklövés és „majdnem” vezet a sikerhez – akárcsak amikor beszélni vagy járni tanultak a kicsik. Ha visszagondolsz ezekre a tanulási folyamatokra, természetesnek fogod látni a hibázást!

Ahogy gyermekünk idősödnek és egyre szociálisabbá válnak, meg kell tanulniuk, úgy hibázni, hogy a társai előtt se szégyelljék, ha kudarcot vallanak, és ne keseredjenek el, ne jöjjenek zavarba. Hogyan segíthetünk ebben?

A gyermeke tökéletlen alkotásainak/művészeteinek ünnepélyes kiállításától kezdve az otthonunkban a hibákon keresztül való tanulás fejlesztésén át, a történetmesélésig rengeteg nyilvánvaló és kevésbé egyértelmű módszer létezik. Keressetek vagy találjatok ki olyan meséket, melyek a tökéletlenség szépségéről, a hibák elfogadásáról szólnak!

Hát nem gyönyörű? Fotó: Markus Spiske I Unsplash

Gyermekeink iránytűként tekintenek ránk, sokszor tőlünk várnak válaszokat. Átveszik a nyugalmunkat és a negatív érzelmeket is. Arról nem is beszélve, hogy az, hogy hogyan reagálunk a hibákra és kudarcokra, befolyásolja azt, hogy ők mit kezdenek a saját baklövéseikkel. Ha tehát legközelebb elégeted a sütiket vagy kiöntöd a teád, vegyél egy mély levegőt mielőtt felhúzod magad! Meglepő, milyen gyorsan és pontosan tükrözik vissza gyerekeink a reakcióinkat.

Koncentrálj a sikerekre!

Nehéz jól kezelni a hibákat, ha nem élünk át sikerélményeket két kudarc között. Ha minden alkalommal szénné égetnénk a sütiket, előbb-utóbb abbahagynánk a sütést! Lehetőséget kell adnunk a gyerekeknek (és magunknak is), hogy megünnepeljük a siker pillanatait. Ez a hibákból való tanulás ellenkezője: most azon gondolkodunk el, hogy mit csináltunk jól, miben vagyunk erősek, és hogyan fejlődhetünk még tovább.

Ha olyan akadályba ütköztök a tanulás során, ami gyermekedet frusztrálja, és úgy tűnik, nem tudja megdönteni, érdemes újragondolni a feladatot és kisebb részekre osztani. Természetes, hogy nem agyalunk minden nap azon, miért nem lépett felsőbb osztályba gyermekünk vagy miért nem került át a magasabb szintű sportcsapatba. Ezek hosszú távú célok, amikhez idő kell. Ehelyett kisebb lépésekre koncentrálunk: egy befejezett feladatra, elolvasott könyvre, egy matematikai példa megoldására. Minél több lépést tervezünk be egy cél elérésére, annál több lehetőségünk lesz ünnepelni!

A legkisebb sikereknek is lehet nagyon örülni. Fotó: Ainara Oto

Segíts gyermekednek a célkitűzésben és a lépések meghatározásában!

Játszani és kérdezni, sokat!

A hibák és sikerek megfelelő kezelése mellett, a valódi tanuláshoz elengedhetetlen egy általános érdeklődés, igény a tudásra. Ha el tudjuk érni, hogy gyermekünk kíváncsi maradjon, miközben felnő, sokkal többet teszünk a fejlődéséért, mint az iskolai oktatási tervek.

Tudjuk, hogy a letürelmesebb szülők számára is megpróbáltatás lehet a „miért” korszak, azonban ha átgondoltan tudunk válaszolni, a kérdések egyre kifinomultabbak lesznek és a kialakuló beszélgetések egyre tartalmasabbak. Taníts meg a gyerekednek több kérdőszót is, hogy megtanuljanak jól kérdezni!

A legfiatalabb korban a játékidő maga a tanulási idő. Ahogy a feladatok bonyolultabbá válnak, az iskola pedig egyre fontosabbá, a játék kevésbé lesz természetes része a mindennapokban. Egy kérdezz-felelek játék még mindig izgalmasabb, mint a jegyzetek olvasgatása, a betonra krétával felrajzolni a matematikai képleteket pedig szórakoztatóbb, mint a füzet felett görnyedni. Soha nem vagyunk túl öregek játszani!

Forrás: activekids.com