Mit tehetünk, hogy egy 8 éves sportolni akarjon?

A WHO szerint a serdülők 80 százaléka nem mozog napi szinten annyit, mint ami a jó egészséghez szükséges lenne, így áprilisban új irányelveket fogalmazott meg a képernyő előtt töltött optimális időtartammal kapcsolatban. A mozgásszegény életmód felszámolása érdekében a szülők gyakran iratják be a gyerekeiket sportolni – jó szándék vezérli őket, minden bizonnyal meg is oldják a probléma egy részét, azonban az új elfoglaltság új problémát alkot: az időhiányt.

 

Milyen felelősséggel tartoznak a felnőttek az egészséges életmód népszerűsítésében az U8-as jégkorongosok számára, ha azzal szembesülnek, hogy a gyerekeknek manapság szükségük van a támogatásukra, hogy aktív életet éljenek? Joe Bonnettnek, az USA Hockey amerikai fejlesztési modell regionális menedzserének, van néhány ötlete.

 

A probléma valós

Az elképzelés, hogy gyerekek ma nem játszanak annyit odakint, mint régen, nem légből kapott. A szülők látják, hogy a gyerekeik a képernyőt bámulják, ahelyett, hogy kint lennének, azonban túlságosan féltik őket (okkal vagy ok nélkül), ahhoz, hogy felügyelet nélkül küldjék őket át a szomszédba, vagy a játszótérre. „Megváltozott a környezet és megváltoztak a nevelési elvek” – mondta Bonnett. „Sok gyerek egyszerűen nem mozog. Másznak még fára? Ugrálnak még köveken? Biztosan nem annyit, mint régen. Mit tehetünk?”

Pexels.com

Kínáljunk fel különböző sportlehetőségeket!

Amikor a gyerekek a jégen vannak, nyilvánvalóan aktívak. A túl sok jégkorong azonban kiégéshez vezethet, a túl sok üldögélés pedig fizikai és érzelmi kockázatot jelent, tehát valahol a kettő között kell megtalálni a megoldást. Ennek egyik módja, hogy többféle sportot is kipróbálunk.

 

„Különösen az U8-as korosztálynál fontos, hogy több sportágat is próbáljunk népszerűsíteni. Amikor a jégkorong szezon véget ér, jöhet az úszás, a lacrosse, a foci és bármi más! “

 

Szórakozzunk!

Bonnett szerint a fiatal játékosok jégen kívüli tevékenységének népszerűsítése az ADM (American Development Model) egyik legfontosabb kezdeményezése. Felismerték, hogy a gyerekek csapatba szervezése aligha felel meg a „szabad játék” fogalmának, ennek ellensúlyozására azonban a szabályozott modellen belüli tevékenységek úgy vannak felépítve, hogy azok érdekesek és szórakoztatóak legyenek.

 

A U8-as játékosok számára az edzéstervnek tartalmaznia kell az egyensúlyt, az agilitást és a koordinációt fejlesztő, szórakoztató gyakorlatokat, jégen vagy jégen kívüli játékokat, futást, rúgást, kitérést, ugrást és guggolást.

Pexels.com

 „Az az alapelvünk, hogy elsősorban sportolókat neveljünk, ne jégkorongosokat. Ha azt szeretnénk, hogy a gyerekeknek olyan képességeik legyenek, mint a jó egyensúly, magabiztos korcsolyázás, pontos passzolás, stb., akkor kell egy jó sportolói alap, amire építhetünk. Tapasztalataink alapján a szárazföldi edzések remekül kondicionálnak.”

 

Csak ne munkának hívjuk ezeket. És ne is tűnjenek annak.

 

Legyél kreatív!

Hogy hogy találjunk időt minderre, amikor már így is időnk nagy részét a jégpályán töltjük? Bonnett a „mikrodózisokban” hisz. Az edzőknek azt tanácsolja, hogy ahelyett, hogy egy teljes órás szárazföldi edzést tartanának, iktassanak be hetente háromszor 20 perc játékot a jégen kívül, az edzések előtt, hogy erősítsék a gyerekekben a sportolói kultúrát.

 

És ne aggódjunk azon, hogy a gyerekek folyton csak a képernyő előtt ülnek! Adjunk nekik lehetőséget a mozgásra, ki fogják használni. „Az okos kütyüknek vitathatatlan a hatása, de a gyerekek ettől még gyerekek maradnak, akik szeretnek játszani.”

 

Forrás: admkids.com