Lauter Adrienn sportpszichológus előadása a motiváció fenntartásáról – ŠKODA Hokitábor 2017

Hoki utánpótlás hírek

Mi a különbség a külső és a belső motiváció között? Mit jelent a tükörteszt? És a legfontosabb: hogyan motiváljuk gyermekünket a mindennapokban?

 

A motiváció az olasz movere (mozogni) szóból ered, azoknak a tényezőknek az össszességét jelenti, ami szerepet játszik a viselkedés és a magatartás kiváltásában, szabályozásában, fenntartásában. A motiváció alapja a motívumok: az alapvető, fiziológiai motívumok, amik az embereknél és az állatoknál is megfigyelhetőek. Ilyenek az önfenntartási és társas motívumok, valamint a kíváncsiság.  Ezek mellett létezik öt, csak emberre jellemző motívum, többek között a kompetencia, a teljesítmény és a hatékonyság motívuma.

 

Két fajta motivációt különböztethetünk meg: a külső (pl.: eredmények, fizetés, népszerűség) és a belső (pl.: játék öröme, élvezete) motivációt. A belső motiváció akkor a legnagyobb, ha a következő három tényező mindegyike teljesül: önállóság, kompetencia és valahová tartozás. Fontos felismernünk, hogy gyermekünk mennyire motivált abban, amit csinál és tudnunk kell, mivel tudunk segíteni a fejlődésében.

 

Ilyen például a jutalmazás, aminél fontos, hogy ne az önállóságot csökkentse (erre jó példa, amikor nagyobb játékosoknál az edző a fizetést a jó teljesítmény feltételeként határozza meg). A legfontosabb a következetesség, amivel növelhetjük a gyermek önbizalmát és saját képességeibe vetett hitét is.

 

De mit lehet tenni szülőként, edzőként, pedagógusként, ha a gyereknek nincs kedve edzésre menni? Ott van például a tükörteszt, aminek lényege, hogy a következő kérdéseken keresztül megtalálja a gyerek a saját motivációját:

 

  • Mi az, amit igazán szeretek a sportágamban?
  • Mit teszek azért, hogy sikeres legyek?
  • Mi az, amit eddig megtanultam?
  • Tudok-e nevetni saját magamon?
  • Ki tudom-e kapcsolni a sporttal kapcsolatos gondolatokat?

 

Azonban ezek mellett fontos, hogy a legfontosabb a gyermekkori sportolásnál nem csak a győzelem. Egy 100 ezer fiatallal készült kutatás alapján a motivációs célok sokkal inkább a jó szórakozás, a készségfejlesztés, az izgalom az új barátságok és csak ötödik pontként a siker, győzelem.

 

Ezért nagyon fontos, hogy megvizsgáljuk, mi az ő motivációja a sportolásnál és mi a miénk, kérdezzünk és hallgassuk meg gyermekünk és soha ne felejtsük el dicsérni a törekvést.